شماره تماس 00982155140531
پردیس کلینیک
Uncategorized @fa

اعتیاد 7 نشانه دارد

اعتیاد به مواد مخدر معضلی است که خانواده ها همواره از آن بیم دارند و سعی می کنند فرزندانشان از این بلای خانمانسوز محفوظ بمانند.

مطالعه های متعدد نشان داده اند برای کاهش تعداد افراد مبتلا به سوءمصرف، باید به ارتقای سلامت روانی اجتماعی همت گماشت…

گاهی علایم اعتیاد نشانه های بیماری هایی مانند اختلالات دوران بلوغ، افسردگی و… هستند. به عقیده دکتر امیرهوشنگ باقری، هیچ کدام از سه دسته علایم احتمالی مصرف مواد به تنهایی نمی توانند تشخیص سوءمصرف و اعتیاد به موادمخدر را مسجل کنند. در این مورد با ایشان گفت وگو کرده ایم تا بیشتر با تفاوت مصرف، سوءمصرف و اعتیاد به موادمخدر آشنا شویم.

 

آقای دکتر! چه علایمی نشان دهنده ابتلای فرد به اعتیاد است؟

علایم ابتلا به اعتیاد به ۳ دسته تغییر های عمومی، علایم اختصاصی ماده مورد مصرف و موارد مصرف تقسیم بندی می شود. موارد مصرف، شامل دیدن فرد درحال مصرف، یافتن موادمخدر یا محرک و وسایل مصرف مثل زرورق، لوله خودکار، کبریت سوخته و فندک اتمی و… است. البته هیچ کدام از ۳ دسته علایم حتی دیدن فرد درحال مصرف الزاما به معنی اعتیاد نیست.

 

در این مورد کمی بیشتر توضیح می دهید؟ مصرف با سوءمصرف چه تفاوتی دارد؟

ببینید مصرف مواد می تواند به ۲ حالت در بین افراد دیده شود. در حالت اول یا همان سوءمصرف مواد اعم از مخدر، محرک است که یک یا چند بار با تجویز پزشک به دلیل بیماری یا ناراحتی خاص صورت می گیرد. حالت دوم مصرف مداوم است که شامل یک ماه یا یک سال مصرف متناوب است و جزو مصارف خطرناک موادمخدر محسوب می شود در سوءمصرف، مصرف مواد به مدت کوتاهی است و به دنبال آن فرد پیامدهای مضر، منفی و عودکننده مانند ایجاد وابستگی جسمانی، مقاومت به مصرف مواد یا علایم محرومیت خماری (با قطع مصرف) را تجربه نمی کند.

 اعتیاد 7 نشانه دارد

در چه مواردی تشخیص سوءمصرف داده می شود؟

در صورتی که یک یا چند مورد از موارد زیر به مدت یک سال در فرد دیده شود، تشخیص سوءمصرف داده می شود :

۱) مصرف مکرر مواد که باعث اختلال در فعالیت های اجتماعی، شغلی و تفریحی شود (مانند غیبت های مکرر، کاهش کارایی شغلی به علت مصرف مواد، مسامحه نسبت به فرزندان و افراد خانواده).

۲) مصرف مکرر مواد هنگام رانندگی، مستی یا خواب آلودگی.

۳) تخلفات قانونی که می تواند شامل دستگیری فرد به علت مصرف مواد باشد

۴) مصرف مداوم مواد با وجود مشکلات اجتماعی یا بین فردی مانند مشاجره و درگیری با همسر به دلیل مصرف مواد

 

آقای دکتر! با این اوصاف با چه علایمی می توان متوجه اعتیاد فرد شد؟

در اعتیاد لازم است که حداقل در طول یک سال، ۳ نشانه یا بیشتر، از ۷ نشانه زیر وجود داشته باشند :

۱) به وجودآمدن تحمل و مقاومت نسبت به ماده مورد مصرف: در این حالت فرد برای لذت بردن از ماده، مجبور است که مقدار آن را افزایش دهد زیرا در صورت عدم افزایش، به مرور آثار لذت بخش و نشئه آوری آن کم می شود.

۲) علایم محرومیت یا لمان: با قطع یا کاهش مصرف مواد، علایمی مانند بی قراری، درد در اندام های مختلف بدن، عصبی بودن و… یا ناراحتی های خاص ترک اعتیاد به آن ماده در فرد بروز می کند که برای رفع علایم نیاز به مصرف همان ماده یا ماده ای مشابه افزایش می یابد.

۳) افزایش مصرف مواد در یک وعده یا مصرف دوره طولانی تر از آنچه که در حد انتظار است.

۴) میل دایم برای مصرف مواد یا انجام تلا ش های ناموفق برای ترک اعتیاد یا کنترل مصرف.

۵) صرف وقت زیاد برای تهیه مواد مخدر، مصرف آن یا برای بهبود آثار مصرف.

۶) کاهش فعالیت اجتماعی، حرفه ای یا تفریحی یا کنارگذاشتن آن.

۷) ادامه مصرف مواد باوجود آگاهی از مشکلات روان شناختی یا جسمی مثلا باوجود زخم معده ای که به علت مصرف الکل به وجود آمده است فرد همچنان به مصرف مشروب الکلی ادامه می دهد.

 اعتیاد 7 نشانه دارد

توصیه شما به والدین یا یکی از اعضای خانواده، در صورت مشکوک شدن فرد به مصرف مواد چیست؟

والدین باید ابتدا از اعتیاد فرد مطمئن شوند و در صورت اطمینان، در اولین فرصت از متخصصان ترک اعتیاد، مشاوره و راهنمایی های لازم را دریافت کنند. اگر پزشک درمانگر اعتیاد قانع شد که احتمال مصرف مواد در شخص وجود دارد، لازم است گفت وگوی حضوری با وی انجام دهد تا در این مورد مطمئن شود. در صورت اطمینان از مصرف، اولین اقدام، حمایت عاطفی لازم از خانواده بیمار است زیرا اطلاع از اعتیاد نزدیکان، به میزان آگاهی از ابتلای یکی از افراد خانواده به سرطان باعث شوک و فشار روانی می شود بنابراین لازم است که خانواده نیز مورد حمایت و همدلی قرار گیرد. اقدام بعدی، آموزش خانواده در مورد اعتیاد، نحوه ایجاد انگیزش در فرد برای مراجعه به مرکزدرمانی، ادامه درمان و آموزش درمورد نحوه ارتباط خانواده با فرد بیمار و… است. والدین گرامی هرگز نباید با مشاهده یکی از علایم به فرزندشان برچسب اعتیاد بزنند بلکه بهتر است بیشتر مراقب او باشند و پس از دیدن چند مورد از رفتار های گفته شده، موضوع را با روان پزشک در میان بگذارند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :

02155140531

  

موضوعات مرتبط :

نقش خانواده در ترک اعتیاد  |  نه گفتن را برای توصیه مصرف مواد مخدر یاد بگیریم  |  نباید اعتیاد و ترک اعتیاد را ساده پنداشت  

 

نویسنده

کلینیک پردیس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سایت